VERLANGEN NAAR MEKKA

Doelgroep

“Verlangen naar Mekka” is bedoeld voor de hele moslimgemeenschap in Nederland en Belgie, en vooral voor oudere mensen tussen de 45 en 75 jaar en jongeren generatie die van plan zijn dit jaar op Hadj te gaan. Het marketingbeleid is erop gericht om minstens 25 procent van de ongeveer 2,5 miljoen belangstellende en 50% van de bedevaartgangers naar de website te krijgen. Onze vorige campagnes hebben bewezen dat dit doel haalbaar is. Toen hebben wij naar schatting 15 procent bereikt van ons target en dus ruim 250.000 persoon onze websites en activiteiten hebben bezocht.

Het programma

Gedurende de campagne zullen verschillende activiteiten worden georganiseerd rondom de thema en met verschillende partners. Waarin diverse thema’s aan de orde zullen komen. Een ontmoetingsmoment van alle moslimgemeenschap en migranten: Turkije, Marokko, Suriname, Pakistan, Indonesië, Tunisia, Egypte, etc.

Aan de hand van enkele workshop dan wel spirituele activiteiten, kunnen mensen een beeld krijgen over verschillende aspecten van Hadj, een voorbeeld hiervan: het nut van bewegen en goed conditie hebben voor dat je op Hadj gaat. Aan het project zullen migranten en islamitische organisaties uit diverse achtergronden deelnemen.

Als voorbereiding op de projectdagen zal een inventarisatie worden gemaakt uit/over de betreffende sub-doelgroep en zijn etnisch achtergrond qua taal en communicatie middelen etc.

Voor het bepalen van de programmering zal worden samengewerkt met experts uit de verschillende etnische minderheden en specialiteiten. In samenspraak wordt gezocht naar aansprekende lezingen, workshops etc. Hiermee wordt gestreefd de wensen en behoeften van afzonderlijke sub-doelgroepen in accent te laten variëren en daardoor meer diepgang te verkrijgen.

Indien, na evaluatie, het project succesvol blijkt, kan het in 2019 worden voortgezet.

Partners:

35 erkende reisbureaus; Ambassade SA; Minbuza; ACM; GGD; Pfizer; 320 Moskee; 20 ambassades; Universiteit van Groningen; IQRAA zender; AtlasBridges; Etno Marketing en Halal Plus.

Startschot: 25-07-2018

Voor een kwart van de wereldbevolking is Mekka de plek waar je een keer in je leven geweest moet zijn. Wereldwijd richten gelovigen zich dagelijks met hun gebeden in de richting van de heilige stad. Jaarlijks gaan miljoenen pelgrims op bedevaart.

Om precies te zijn zo’n drie miljoen moslims gaan tegenwoordig jaarlijks naar Mekka om gezamenlijk de bedevaartrituelen uit te voeren. Ze doen dat van dag 8 tot 13 in de laatste maand van de islamitische kalender, Dhu l-Hidja. De rituelen vertegenwoordigen een symbolische terugkeer naar het gebied en de tijd van de profeten Adam, Abraham en Mohammed. En pelgrims verbinden zich zo symbolisch met alle generaties van moslims die hen voorgingen. Onder hen bevinden zich jaarlijks ook zo’n 5.000 Nederlandse moslims. Nederland was ook al eerder betrokken bij de hadj: in de 19de en eerste helft van de 20ste eeuw faciliteerde Nederland de hadj voor pelgrims uit Nederlands-Indië.

Wat trekt de Nederlands pelgrims? Welk verlangen drijft ze? Welke rituelen vervullen ze? Welke beproevingen komen ze tegen, welke loutering ondergaan ze? Welke onvergetelijke indrukken en ervaringen doen zij op, onderweg, ter plekke en na terugkomst? Aan de hand van persoonlijke verhalen wordt in deze pagina een uniek persoonlijk inzicht geboden in een van de grootste spirituele, culturele en religieuze fenomenen van de wereld.

In aanloop naar de Hadj 2018 op 25-07-2018 a.s ” Verlangen naar Mekka” pagina geeft u hadj tips via speciale facebook pagina. De praktische tips,praktijken zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen maar opgesteld door hadj gangers zelf. Ze zijn handig voor zowel de voorbereiding als de reis zelf. De hadj tip,informatie zijn op onze websites en platform te vinden.

Blijf op de hoogte:
Op de hoogte blijven van alle andere nieuwtjes, informaties en activiteiten rondom Hadj en Umrah? Dat kan!

Maandelijks versturen we een digitaalnieuwsbrief, waarin we leuke Umrah reizen belichten en promoten.

Naast nieuws over Hadj en Umrah laten we hier ook graag een kijkje achter de schermen van de erkende reisbureaus zien.

Verlangen naar Mekka onderdeel van Hadjinfo Platform!