Den Haag, 15-10-2021.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de rest van de reisaanbieders die bedevaartreizen organiseren dwingen om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een mogelijk faillissement. In 2020 heeft zij 8 aanbieders (Amlex Travel, Alferdoos Stars Travel, Elfourssan Reizen, De Richting, Salsabil Travel, Stichting Al Manar Haj en Omra, Taoufik Reizen en Wadi Alrafidein Travel) een last onder dwangsom opgelegd wegens ontbrekende garantiemaatregelen

De reisaanbieders moeten de wettelijk verplichte garantiemaatregelen nemen die consumenten beschermen tegen een mogelijk faillissement van de reisaanbieder. Dit kan door aansluiting bij een garantiefonds. Doen zij dit niet of niet op tijd dan moeten zij dwangsommen betalen, afhankelijk van hun omzet, variërend van 2.900 tot 32.400 euro per week.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “De verkoop van bedevaartreizen verloopt via specifieke aanbieders en vaak bij de moskee. Ook voor deze reisaanbieders gelden de regels die consumenten beschermen bij een faillissement. Juist in deze tijd die grote risico’s voor zowel bedrijven als consumenten meebrengt, is het van belang dat consumenten beschermd zijn bij een faillissement van een reisaanbieder.”

Onderzoek bedevaartreizen
De ACM is in 2019 een onderzoek gestart naar een tiental aanbieders van bedevaartreizen. Dit is gebeurd na signalen dat consumenten vaak niet goed beschermd zijn tegen een mogelijk faillissement van de aanbieder. Het gaat om aanbieders van Hadj reizen (grote bedevaart in een specifieke periode van het jaar) en Umrah reizen (kleine bedevaart die het hele jaar door plaatsvindt). Een Hadj-reis kost gemiddeld 5000 tot 6500 euro. Hiervoor stelt Saudi-Arabië per land ieder jaar een beperkt aantal visa beschikbaar en verdeelt deze onder gespecialiseerde reisbureaus.

Bedevaartreizen worden aangeboden als pakketreis (reis en verblijf). De ACM concludeerde na onderzoek dat veel aanbieders van bedevaartreizen niet voldeden aan de wettelijke garantieplicht. De ACM heeft hen op de regels gewezen en gemaand garantiemaatregelen te treffen. De ACM heeft hierover ook contact gehad met de ambassade van Saudi-Arabië.

Reisgarantie: wat is dat?
De ACM houdt toezicht op de naleving van de regels rondom reisgarantie. Aanbieders van pakketreizen zijn wettelijk verplicht garantiemaatregelen te treffen waarmee consumenten beschermd zijn tegen een mogelijk faillissement van de reisaanbieder. Ook zijn zij verplicht om consumenten te informeren over de getroffen garantiemaatregelen. In onzekere tijden zoals nu biedt reisgarantie consumenten zekerheid. Reisaanbieders kunnen hun reisgarantie regelen door aansluiting te zoeken bij een garantiefonds. Mocht de aanbieder failliet gaan, dan krijgen consumenten die nog niet op reis zijn maar wel al hebben betaald de reissom terug. Als zij al op reis zijn, worden zij gerepatrieerd of kunnen zij de reis voortzetten met een andere aanbieder.

De ACM waarschuwt aanbieders die reizen aanbieden zonder garantie dat zij boetes riskeren. Consumenten doen er verstandig aan de reisaanbieder te controleren op garantiemaatregelen voordat zij een reis boeken.