Salam alaikoem Wa Rahmatoe Allah Taala Wa Barakatoeh
Als begin en namens Hadjinfo Platform en haar breed achterban wensen we u en uw dierbaren een heel gezegende Umrah en Hadj jaar seizoen 2021-2022/1443 toe. Dat Allah (de Verhevene) onze harten mag openen voor Zijn licht en leiding en ons mag vergeven. Amien
HADJ INVENTARISATIE 2019/1441
Na het Hadj seizoen 2019/1441 hebben wij naar een paar duizend mensen op onze email lijst en op Schiphol een enquête gestuurd , bestaande uit een aantal vragen gericht aan diegenen die dit jaar de Hadj hebben verricht.
De ±610 mensen die uiteindelijk de enquête hebben ingevuld bestonden voor 66.67% uit mannen en voor 33.33% uit vrouwen. Qua leeftijd bestond deze groep voor 25 % uit personen tussen 20 en 45 jaar oud en voor 75 % uit personen ouder dan 45 jaar.
- Man 67%, 406 votes406 votes 67%406 votes - 67% of all votes
- Vrouw 33%, 204 votes204 votes 33%204 votes - 33% of all votes
- > 45 75%, 458 votes458 votes 75%458 votes - 75% of all votes
- 25-45 25%, 152 votes152 votes 25%152 votes - 25% of all votes
CONTRACTUELE AFSPRAKEN:
In bijna 1/3 van alle gevallen zijn er tussen de reiziger en het reisbureau geen afspraken contractueel vastgelegd. Dit baart ons grote zorgen en dit is tevens de reden dat wij een aparte pagina gaan maken met tips en advies over het vastleggen van afspraken in een contract i.s.m onze staf advocaten.
Bij diegenen die wel een contract hebben getekend werden alle praktische zaken zoals vertrek- en aankomstdata, hotels, vervoer, begeleiding, etc. vermeld.
Eenmaal aangekomen in Saoedi-Arabië vond 90% dat de aankomst goed was geregeld. 10% vond zelfs dat de aankomst qua organisatie zeer slecht was geregeld.
- Wel een contract 62%, 380 votes380 votes 62%380 votes - 62% of all votes
- Geen contract 38%, 230 votes230 votes 38%230 votes - 38% of all votes
HOTELS:
Het verschil tussen de tevredenheid over het hotel in Mekka en Medina is vrij groot. Waar 65% aangeeft dat het hotel in Mekka niet voldeed aan de afspraken is, 85% wel tevreden over het hotel in Medina. Als toelichting op de onvrede over het hotel in Mekka werd het chronische gebrek aan hygiëne , en afstand die wordt afgelegd als oorzaak gegeven.
- Niet tevreden 65%, 396 votes396 votes 65%396 votes - 65% of all votes
- Tevreden 35%, 214 votes214 votes 35%214 votes - 35% of all votes
- Tevreden 85%, 518 votes518 votes 85%518 votes - 85% of all votes
- Niet tevreden 15%, 92 votes92 votes 15%92 votes - 15% of all votes
AIRLINE:
Ook hier bij keuze van airline was het verschil tussen de tevredenheid over de dienstverlening tijdens de vlucht vrij groot. 85 % van de geënquêteerde gaf aan tevreden te zijn met de Airline service en 15 % niet. Hun toelichting was de prijsverhouding in vergelijking met de aangeboden service. Ook de overstap tijd en faciliteiten, veiligheid op het vliegveld was een van de genoemden reden. Turkish Airlines, Etihad Airways en Royal Jordanian scoren hier goed in i.v.m Egypt Air.
- Tevreden 85%, 518 votes518 votes 85%518 votes - 85% of all votes
- Niet tevreden 15%, 92 votes92 votes 15%92 votes - 15% of all votes
TRANSPORT:
Wat transport betreft was het verschil tussen de ontevredenheid heel groot. 65 % van de geënquêteerde gaf aan niet tevreden te zijn met de gekozen transport service en 35 % wel. Hun toelichting was de staat van de bussen, geen airco en geen comfort was een van de genoemden reden.
- Tevreden 65%, 397 votes397 votes 65%397 votes - 65% of all votes
- Niet tevreden 35%, 213 votes213 votes 35%213 votes - 35% of all votes
BEGELEIDING:
Tijdens de periode waarin de rituelen moeten worden verricht biedt een reisbureau groepsbegeleiding aan. Op de vraag hoe de pelgrims dit hebben ervaren geeft 70% aan dat hij of zij de begeleiding als goed heeft ervaren, 25% vond dit zelfs zeer goed, terwijl 5% de begeleiding als slecht heeft ervaren. Als specifiek werd gevraagd naar de communicatie vanuit de begeleider(s) naar de pelgrims gaf 88% aan dit als positief te hebben ervaren en 12% heeft dit juist als negatief ervaren.
- Goed 70%, 427 votes427 votes 70%427 votes - 70% of all votes
- Zeer goed 25%, 152 votes152 votes 25%152 votes - 25% of all votes
- Slecht 5%, 31 vote31 vote 5%31 vote - 5% of all votes
- Positief 88%, 537 votes537 votes 88%537 votes - 88% of all votes
- Negatief 12%, 73 votes73 votes 12%73 votes - 12% of all votes
VERDER, IN HET ENQUETE:
Door middel van onze enquête hebben wij ook kunnen meten in welke mate de Hadjgangers tevreden zijn of niet over de dienstverlening van hun gekozen reisbureau:
- Redelijk moeilijk 37%, 227 votes227 votes 37%227 votes - 37% of all votes
- Makkelijk noch moeilijk 25%, 153 votes153 votes 25%153 votes - 25% of all votes
- Redelijk makkelijk 23%, 140 votes140 votes 23%140 votes - 23% of all votes
- Erg makkelijk 8%, 51 vote51 vote 8%51 vote - 8% of all votes
- Erg moeilijk 6%, 39 votes39 votes 6%39 votes - 6% of all votes
- Slecht 29%, 179 votes179 votes 29%179 votes - 29% of all votes
- Goed 21%, 127 votes127 votes 21%127 votes - 21% of all votes
- Normaal 17%, 105 votes105 votes 17%105 votes - 17% of all votes
- Zeer goed 17%, 101 vote101 vote 17%101 vote - 17% of all votes
- Zeer slecht 16%, 98 votes98 votes 16%98 votes - 16% of all votes
- Lage prijs 27%, 165 votes165 votes 27%165 votes - 27% of all votes
- Reputatie van de reisbegeleider bij mensen die ik ken 24%, 146 votes146 votes 24%146 votes - 24% of all votes
- Hoog genomineerd op het internet 19%, 114 votes114 votes 19%114 votes - 19% of all votes
- Etniciteit van de groepsreis 15%, 93 votes93 votes 15%93 votes - 15% of all votes
- Niet mijn keuze 12%, 75 votes75 votes 12%75 votes - 12% of all votes
- Ik weet het niet 3%, 17 votes17 votes 3%17 votes - 3% of all votes
- Normaal 27%, 167 votes167 votes 27%167 votes - 27% of all votes
- Goed 24%, 145 votes145 votes 24%145 votes - 24% of all votes
- Zeer goed 21%, 126 votes126 votes 21%126 votes - 21% of all votes
- Slecht 16%, 97 votes97 votes 16%97 votes - 16% of all votes
- Zeer slecht 12%, 75 votes75 votes 12%75 votes - 12% of all votes
- 4 33%, 203 votes203 votes 33%203 votes - 33% of all votes
- 3 28%, 168 votes168 votes 28%168 votes - 28% of all votes
- 2 13%, 82 votes82 votes 13%82 votes - 13% of all votes
- 1 10%, 63 votes63 votes 10%63 votes - 10% of all votes
- 5 of hoger 10%, 62 votes62 votes 10%62 votes - 10% of all votes
- Geen waardering 5%, 32 votes32 votes 5%32 votes - 5% of all votes
Beste Hadj-reiziger,
Wij zijn de teamleden van een samenwerkingsverband tussen Hadjinfo en het Instituut van Hadj in Saoedi Arabie. Ons doel is meer bekendheid geven aan de ervaringen van mensen zoals u, die vanuit Nederland en Belgie de Hadj vol hebben gebracht.
Met deze kennis over uw ervaringen tijdens de Hadj van 2019/1441 kunnen wij:
- De voorlichting verbeteren over de Hadj van toekomstige Hadj-gangers over voorbereidingen; dienstverlening ter plekke in Saoedi Arabie; prijs-kwijliteitverhouding en Hadj-reisorganisaties.
- Bijdragen aan verbetering van de organisatie van de Hadj ( procedure; kwaliteitsverbewaking).
- Meer bekendheid geven voor een breder Nederlands Belgisch publiek aan de betekenis van de Hadj voor moslims om een positief tegenwicht te bieden aan de vaak negatieve aandacht voor de islam in de media.
Ons samenwerkingsverband zal resulteren in voorlichtingsbijeenkomsten in moskeeën in Nederland en België over Hadj; Een congres over de Hadj in 2022; en meerdere publicaties over de Hadj.
Nogmaals bedankt voor uw bijdrage.
KLACHTEN:
Na elk Hadj seizoen en via een speciale rubriek ontvangt Hadjinfo klachten over reisbureaus. Merkbaar was het aantal klachten die wij dit jaar hebben ontvangen en vooral de massa van anonieme klachten.
Tijdens onze klachten analyse, bespreken we de inhoud van de binnen gekomen klachten: Soms kunnen we de klachten meteen verhelpen, Soms duurt het nog langer om de klachten af te handelen. En er zijn gevallen dat alleen met hulp van een mediation kunnen we een klacht oplossen.
Dit jaar en voor het eerst sinds onze bestaan, heeft Hadjinfo tientallen klachten gekregen over drie reisbureaus: Elfourssan reizen, Amlex Travel en De richting VOF. Bij de eerste hebben we de meeste klachten ontvangen over o.a: Accommodatie, transport en begeleiding. En bij andere twee gingen de klachten over de kwaliteit van diensten en communicatie en de betrokkenheid van tussenpersonen. En bij Umrah segment was merkbaar aantal anonieme klachten over VIP Luxury Tours. Reden genoeg om deze reisbureau onder de loep te nemen de komende seizoen.
Hadjinfo heeft na een uitgebreid onderzoek besloten een officieel klacht en rapport bij ministerie van Hadj in te dienen.