• Certificering
  • FAQ
  • Over ons
  • Contact
  • Doneren
  • Klacht indienen
  • 0Shopping Cart
Hadjinfo Keurmerk & Branche Organisatie
  • De bedevaart
    • De Ka’ba
    • De Kiswa
    • De Koran
    • De Ahadith
    • De vijf zuilen
  • Hadj aspecten
    • De reis naar mekka in de 21ste eeuw
    • De oude hadj routes
    • Medische aspecten van de hadj
    • Nederland en hadj
    • Pelgrimssouvenirs
    • Pelgrimsverhalen
    • Rituelen tijdens de hadj
  • Saoedi Arabie
    • Over Saoedi Arabie
    • Al madina
    • Mindervalide reizigers
  • Hadj hulp
    • Rituelen tijdens de hadj
    • Papierwerk
    • Hadj quota
    • Service en diensten
    • To do list
    • Erkende Reisbureaus
  • Hadj & Umrah
    • Top drie reis overstap
    • Reisadviezen
    • Uw Hotel
    • Hadj-reispakketen 2019/1440
    • Umrah reispakketen
  • Shop
  • Menu

Enquete resultaten

U bevindt zich hier: Home / Enquete resultaten

Salam alaikoem Wa Rahmatoe Allah Taala Wa Barakatoeh
Als begin en namens Hadjinfo Platform en haar breed achterban wensen we u en uw dierbaren een heel gezegende Umrah en Hadj jaar seizoen 2021-2022/1443 toe. Dat Allah (de Verhevene) onze harten mag openen voor Zijn licht en leiding en ons mag vergeven. Amien

HADJ INVENTARISATIE 2019/1441

Na het Hadj seizoen 2019/1441 hebben wij naar een paar duizend mensen op onze email lijst en op Schiphol een enquête gestuurd , bestaande uit een aantal vragen gericht aan diegenen die dit jaar de Hadj hebben verricht.
De ±610 mensen die uiteindelijk de enquête hebben ingevuld bestonden voor 66.67% uit mannen en voor 33.33% uit vrouwen. Qua leeftijd bestond deze groep voor 25 % uit personen tussen 20 en 45 jaar oud en voor 75 % uit personen ouder dan 45 jaar.

Geslacht
  • Man 67%, 406 votes
    406 votes 67%
    406 votes - 67% of all votes
  • Vrouw 33%, 204 votes
    204 votes 33%
    204 votes - 33% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Leeftijd
  • > 45 75%, 458 votes
    458 votes 75%
    458 votes - 75% of all votes
  • 25-45 25%, 152 votes
    152 votes 25%
    152 votes - 25% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

CONTRACTUELE AFSPRAKEN:
In bijna 1/3 van alle gevallen zijn er tussen de reiziger en het reisbureau geen afspraken contractueel vastgelegd. Dit baart ons grote zorgen en dit is tevens de reden dat wij een aparte pagina gaan maken met tips en advies over het vastleggen van afspraken in een contract i.s.m onze staf advocaten.
Bij diegenen die wel een contract hebben getekend werden alle praktische zaken zoals vertrek- en aankomstdata, hotels, vervoer, begeleiding, etc. vermeld.
Eenmaal aangekomen in Saoedi-Arabië vond 90% dat de aankomst goed was geregeld. 10% vond zelfs dat de aankomst qua organisatie zeer slecht was geregeld.

Wel of geen contract?
  • Wel een contract 62%, 380 votes
    380 votes 62%
    380 votes - 62% of all votes
  • Geen contract 38%, 230 votes
    230 votes 38%
    230 votes - 38% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

HOTELS:
Het verschil tussen de tevredenheid over het hotel in Mekka en Medina is vrij groot. Waar 65% aangeeft dat het hotel in Mekka niet voldeed aan de afspraken is, 85% wel tevreden over het hotel in Medina. Als toelichting op de onvrede over het hotel in Mekka werd het chronische gebrek aan hygiëne , en afstand die wordt afgelegd als oorzaak gegeven.

Hotel Mekka
  • Niet tevreden 65%, 396 votes
    396 votes 65%
    396 votes - 65% of all votes
  • Tevreden 35%, 214 votes
    214 votes 35%
    214 votes - 35% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Hotel Medina
  • Tevreden 85%, 518 votes
    518 votes 85%
    518 votes - 85% of all votes
  • Niet tevreden 15%, 92 votes
    92 votes 15%
    92 votes - 15% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

AIRLINE:
Ook hier bij keuze van airline was het verschil tussen de tevredenheid over de dienstverlening tijdens de vlucht vrij groot. 85 % van de geënquêteerde gaf aan tevreden te zijn met de Airline service en 15 % niet. Hun toelichting was de prijsverhouding in vergelijking met de aangeboden service. Ook de overstap tijd en faciliteiten, veiligheid op het vliegveld was een van de genoemden reden. Turkish Airlines, Etihad Airways en Royal Jordanian scoren hier goed in i.v.m Egypt Air.

Airline
  • Tevreden 85%, 518 votes
    518 votes 85%
    518 votes - 85% of all votes
  • Niet tevreden 15%, 92 votes
    92 votes 15%
    92 votes - 15% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

TRANSPORT:
Wat transport betreft was het verschil tussen de ontevredenheid heel groot. 65 % van de geënquêteerde gaf aan niet tevreden te zijn met de gekozen transport service en 35 % wel. Hun toelichting was de staat van de bussen, geen airco en geen comfort was een van de genoemden reden.

Transport
  • Tevreden 65%, 397 votes
    397 votes 65%
    397 votes - 65% of all votes
  • Niet tevreden 35%, 213 votes
    213 votes 35%
    213 votes - 35% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

BEGELEIDING:
Tijdens de periode waarin de rituelen moeten worden verricht biedt een reisbureau groepsbegeleiding aan. Op de vraag hoe de pelgrims dit hebben ervaren geeft 70% aan dat hij of zij de begeleiding als goed heeft ervaren, 25% vond dit zelfs zeer goed, terwijl 5% de begeleiding als slecht heeft ervaren. Als specifiek werd gevraagd naar de communicatie vanuit de begeleider(s) naar de pelgrims gaf 88% aan dit als positief te hebben ervaren en 12% heeft dit juist als negatief ervaren.

Begeleiding
  • Goed 70%, 427 votes
    427 votes 70%
    427 votes - 70% of all votes
  • Zeer goed 25%, 152 votes
    152 votes 25%
    152 votes - 25% of all votes
  • Slecht 5%, 31 vote
    31 vote 5%
    31 vote - 5% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed
Communicatie
  • Positief 88%, 537 votes
    537 votes 88%
    537 votes - 88% of all votes
  • Negatief 12%, 73 votes
    73 votes 12%
    73 votes - 12% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

VERDER, IN HET ENQUETE:

Door middel van onze enquête hebben wij ook kunnen meten in welke mate de Hadjgangers tevreden zijn of niet over de dienstverlening van hun gekozen reisbureau:

Hoe makkelijk was het om het papierwerk te regelen voor Hadj (paspoort,visa, vaccinaties etc)
  • Redelijk moeilijk 37%, 227 votes
    227 votes 37%
    227 votes - 37% of all votes
  • Makkelijk noch moeilijk 25%, 153 votes
    153 votes 25%
    153 votes - 25% of all votes
  • Redelijk makkelijk 23%, 140 votes
    140 votes 23%
    140 votes - 23% of all votes
  • Erg makkelijk 8%, 51 vote
    51 vote 8%
    51 vote - 8% of all votes
  • Erg moeilijk 6%, 39 votes
    39 votes 6%
    39 votes - 6% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Hoe verliep de communicatie met het reisbureau tijdens de boekingsperiode?
  • Slecht 29%, 179 votes
    179 votes 29%
    179 votes - 29% of all votes
  • Goed 21%, 127 votes
    127 votes 21%
    127 votes - 21% of all votes
  • Normaal 17%, 105 votes
    105 votes 17%
    105 votes - 17% of all votes
  • Zeer goed 17%, 101 vote
    101 vote 17%
    101 vote - 17% of all votes
  • Zeer slecht 16%, 98 votes
    98 votes 16%
    98 votes - 16% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Wat was de meest belangrijke reden voor u om met deze bepaalde Hadj reisbureau te reizen?
  • Lage prijs 27%, 165 votes
    165 votes 27%
    165 votes - 27% of all votes
  • Reputatie van de reisbegeleider bij mensen die ik ken 24%, 146 votes
    146 votes 24%
    146 votes - 24% of all votes
  • Hoog genomineerd op het internet 19%, 114 votes
    114 votes 19%
    114 votes - 19% of all votes
  • Etniciteit van de groepsreis 15%, 93 votes
    93 votes 15%
    93 votes - 15% of all votes
  • Niet mijn keuze 12%, 75 votes
    75 votes 12%
    75 votes - 12% of all votes
  • Ik weet het niet 3%, 17 votes
    17 votes 3%
    17 votes - 3% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Hoe heeft het reisbureau de aankomst in het algemeen geregeld?
  • Normaal 27%, 167 votes
    167 votes 27%
    167 votes - 27% of all votes
  • Goed 24%, 145 votes
    145 votes 24%
    145 votes - 24% of all votes
  • Zeer goed 21%, 126 votes
    126 votes 21%
    126 votes - 21% of all votes
  • Slecht 16%, 97 votes
    97 votes 16%
    97 votes - 16% of all votes
  • Zeer slecht 12%, 75 votes
    75 votes 12%
    75 votes - 12% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Welke sterwaardering kreeg je Hadj pakket bij jouw reisbureau?
  • 4 33%, 203 votes
    203 votes 33%
    203 votes - 33% of all votes
  • 3 28%, 168 votes
    168 votes 28%
    168 votes - 28% of all votes
  • 2 13%, 82 votes
    82 votes 13%
    82 votes - 13% of all votes
  • 1 10%, 63 votes
    63 votes 10%
    63 votes - 10% of all votes
  • 5 of hoger 10%, 62 votes
    62 votes 10%
    62 votes - 10% of all votes
  • Geen waardering 5%, 32 votes
    32 votes 5%
    32 votes - 5% of all votes
Total Votes: 610
15 augustus 2019 - 30 september 2019
Voting is closed

Beste Hadj-reiziger,

Wij zijn de teamleden van een samenwerkingsverband tussen Hadjinfo en het Instituut van Hadj in Saoedi Arabie. Ons doel is meer bekendheid geven aan de ervaringen van mensen zoals u, die vanuit Nederland en Belgie de Hadj vol hebben gebracht.

Met deze kennis over uw ervaringen tijdens de Hadj van 2019/1441 kunnen wij:

  • De voorlichting verbeteren over de Hadj van toekomstige Hadj-gangers over voorbereidingen; dienstverlening ter plekke in Saoedi Arabie; prijs-kwijliteitverhouding en Hadj-reisorganisaties.
  • Bijdragen aan verbetering van de organisatie van de Hadj ( procedure; kwaliteitsverbewaking).
  • Meer bekendheid geven voor een breder Nederlands Belgisch publiek aan de betekenis van de Hadj voor moslims om een positief tegenwicht te bieden aan de vaak negatieve aandacht voor de islam in de media.

Ons samenwerkingsverband zal resulteren in voorlichtingsbijeenkomsten in moskeeën in Nederland en België over Hadj; Een congres over de Hadj in 2022; en meerdere publicaties over de Hadj.

Nogmaals bedankt voor uw bijdrage.

KLACHTEN:
Na elk Hadj seizoen en via een speciale rubriek ontvangt Hadjinfo klachten over reisbureaus. Merkbaar was het aantal klachten die wij dit jaar hebben ontvangen en vooral de massa van anonieme klachten.

Tijdens onze klachten analyse, bespreken we de inhoud van de binnen gekomen klachten: Soms kunnen we de klachten meteen verhelpen, Soms duurt het nog langer om de klachten af te handelen. En er zijn gevallen dat alleen met hulp van een mediation kunnen we een klacht oplossen.

Dit jaar en voor het eerst sinds onze bestaan, heeft Hadjinfo tientallen klachten gekregen over drie reisbureaus: Elfourssan reizen, Amlex Travel en De richting VOF. Bij de eerste hebben we de meeste klachten ontvangen over o.a: Accommodatie, transport en begeleiding. En bij andere twee gingen de klachten over de kwaliteit van diensten en communicatie en de betrokkenheid van tussenpersonen. En bij Umrah segment was merkbaar aantal anonieme klachten over VIP Luxury Tours. Reden genoeg om deze reisbureau onder de loep te nemen de komende seizoen.

Hadjinfo heeft na een uitgebreid onderzoek besloten een officieel klacht en rapport bij ministerie van Hadj in te dienen.

HOE VERDER?

Binnenkort houdt Hadjinfo i.s.m haar partners haar  Congres 2022/1443 met de thema “Verlangen naar Mekka”. En worden de resultaten van deze enquête aan aanwezigen en de pers gepresenteerd. Ook zullen er anonieme antwoorden geselecteerd worden om sleutelwoorden te illustreren om de beste reisbureaus 2022/1443 te kunnen kiezen.

7 JARIG JUBILEUM=HADJ & UMRAH ONDERZOEK

Beste Hadjgangers en Umrahgangers,

De markt van de Hadj en Umrah in Nederland en Belgie kampt nog met veel problemen. De organisatie, betrouwbaarheid, kwaliteit en prijsverhouding laten nog veel de wensen over. Daarom straten wij een uitgebreid onderzoek naar hoe de prijzen zijn opgebouwd, en nog belangrijker. Hoe we deze omlaag kunnen krijgen. De planning is om de onderzoeksresultaten in oktober te publiceren.

Tenslotte, Hadjinfo is vrij optimistisch over Umrah seizoen 2021-2022/1443 en wij verwachten een fraude-vrij seizoen. Ondanks dit voornemen zullen wij alert blijven en alle voorzorgsmaatregelen nemen om de veiligheidstoestand van de Umrahgangers te blijven monitoren.

De Hadjinfo volgt nauwlettend de ontwikkelingen alsmede de informatie en adviezen van het Saoedische autoriteiten als die van de Nederlandse en Belgische ambassade in Riad. Hadjinfo geeft een dagelijks update en stand van zaken omtrent Umrah 2021-2022/1443, en geven wij dat door zodra een geval van fraude is gesignaleerd.

Hadjinfo team,

N.B: Dit enquete is in samenwerking met:

HADJ & UMRAH BRANCHE ORGANISATIE:

E-VISA AANVRAGEN:

OFFICIËLE PARTNERS:

OFFICIËLE PARTNERS:OFFICIËLE PARTNERS:

OFFICIËLE PARTNERS:

OFFICIËLE PARTNERS:OFFICIËLE PARTNERS:

INFORMATIE:

  • Branche Gedragscode
  • Lidmaatschap
  • Hadjinfo in de media
  • Hadjinfo in cijfers
  • Mindervalide reizigers
  • Cadeaubonnen
  • Bestelling & Levering
  • Algemene voorwaarden
  • FAQ

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

NIEUWS

  • Hadj seizoen 2022 zonder reisbureaus15 juni 2022 - 12:15
  • Wees Alert!15 juni 2022 - 12:00

TAGS

ACM Autoriteit Begeleiding conditie Consumenten Coronavirus Erkende reisbureaus gezondheid hadj Hadj.Plus Hadj 2018 Hadj2019 Hadj2021 Hadj2022 Hadj Award Hadj Congres Hadj Operatie Handhaving Huisstijl Jubileum Malafide Matchmaking Mekka selfies Nederlandse Oplichters pelgrims Persbericht Prijsvergelijker Pagina Programma Quota rechtzaak Saudi Airlines Selfie Selfies tentoonstelling Toezichthouder Umrah Umrah 2021 Umrahstop Verklaring Vingerafdruk Visums voeding Vonnis Voucherregeling
Copyright 2021 - Hadj info - gecertificeerd door Halal.Plus
  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube
  • Flickr
  • Gplus
  • Disclaimer
Scroll naar bovenzijde